Tajuk Ujikaji : Penentuan Utara Sebenar dan Utara Magnetik.


Tajuk Ujikaji : Penentuan Utara Sebenar dan Utara Magnetik.

Objektif Ujikaji :
1.         Untuk mengetahui cara yang betul menentukan Utara Sebenar .
2.         Untuk mengetahui cara yang betul menentukan Utara Magnetik .

Teori dan pengenalan ujikaji

Secara amnya Secara geografinya Utara Sebenar merupakan arah sepanjang permukaan bumi ke arah Kutub Utara. Arah Utara Sebenar astronomi ditandakan di langit oleh kutub cakerawala utara. Ini adalah dalam lingkungan 1 darjah kedudukan Polaris, supaya bintang muncul untuk mengesan sebuah bulatan kecil di langit setiap hari.

Kutub Utara sebenar dan Kutub Selatan dirujuk kepada titik-titik di mana paksi memotong bumi. Walau bagaimanapun, paksi putaran ini tidak tetap arah. Ia mengalami anjakan dengan tempoh 25.800 tahun. Paksi putaran bumi hari ini terarah kepada bintang Polaris. Dalam 3000 Sebelum Masihi, ia menunjuk kepada bintang Thuban.
  

Kaedah dan metod kajian
Kaedah kajian yang saya jalankan ialah menjalankan eksperimen bagi menentukan arah utara sebenar menggunakan kompas. Eksperimen ini saya jalankan secara individu berpandukan dari nota pensyarah dan hasil carian saya di internet. Terdapat 3 cara yang  akan saya jalankan iaitu :
a)         Menggunakan matahari dan bayang-bayang
b)         Menggunakan bintang dan bulan
c)         Menggunakan peralatan pelayaran
Antara 3 cara yang saya jalankan ini, saya hanya member tumpuan dengan cara menggunakan matahari dan baying-bayang.

Kaedah Kajian
1.  Lipat kertas kepada 4 bahagian dan buat garisan menegak dan melintang seperti dalam    

Utara
 Kertas ini akan diletakkan diluar bangunan supaya bayang-bayang dapat membantu kita menentukan arah utara magnetik .



Data dan hasil dapatan kajian
Perbincangan
Kesimpulan

Comments

Popular posts from this blog

SYIRIA KEKEJAMAN DISEBALIK PEPERANGAN