PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN KOKURIKULUM
Kokurikulum ialah satu saluran pembelajaran yang
berasaskan gerak kerja yang tersusun dan terancang yang sebahagian besar
aktivitinya dilakukan di luar bilik darjah. Diantara kegiatannya seperti
permainan, pengakap, perkhemahan dan sebagainya. Kadangkala aktiviti kokurikulum
juga dilaksanakan di dalam bilik darjah seperti syarahan, ceramah dan
tunjukcara. Aktiviti, proses dan isi kandungan pengajaran dan pembelajaran
kokurikulum dilaksanakan samada melalui badan beruniform, persatuan, kelab,
sukan dan permainan
Gerak kerja kokurikulum diasaskan atas kepercayaan bahawa :
1. Semua murid mempunyai bakat dan minat yang boleh
dimajukan.
2. Semua murid boleh dididik dan boleh mendidik
diri sendiri dan rakan sebaya.
3. Semua murid harus mempunyai perseimbangan antara
perkembangan mental (intelek) dengan perkembangan sosial, jasmani dan rohani.
4. Sekolah bertanggungjawab melahirkan murid untuk
keperluan masyarakat.
5. Masyarakat juga bertanggungjawab dan boleh
memainkan peranan dalam mendidik murid.
Menyemai perasaan muhibbah perpaduan dan integrasi nasional di kalangan generasi muda.
- Keahlian terbuka kepada semua tanpa mengira
bangsa, kaum, masyarakat dan negeri.
- Interaksi berlaku sama ada secara langsung atau
tidak langsung.
- Sehubungan dengan itu matlamat di atas tercapai.
2. Peningkatan disiplin pelajar.
- Ianya berlaku secara langsung atau tidak
langsung. Contoh secara langsung ialah hampir
semua pasukan berseragam mewajibkan kawat atau asas perbarisan dan mementingkan
pelaksanaan di kalangan ahli. Manakala secara tidak langsung ianya dilaksanakan melalui
pengawasan dan perlantikan ketua dan jawatankuasa yang menguatkuasakan peraturan
terhadap ahli persatuan mereka.
semua pasukan berseragam mewajibkan kawat atau asas perbarisan dan mementingkan
pelaksanaan di kalangan ahli. Manakala secara tidak langsung ianya dilaksanakan melalui
pengawasan dan perlantikan ketua dan jawatankuasa yang menguatkuasakan peraturan
terhadap ahli persatuan mereka.
3. Pengalaman yang menyeluruh dan keseimbangan
dengan pendidikan formal.
- Pembelajaran dan pengajaran tidak semata-mata di
dalam bilik darjah. Ia berlaku sama ada
formal, informal atau pun nonformal.
Konsep:
Mengurus:- mengendali, mengelola dan menjaga
sesuatu perkara supaya teratur rapi dan sempurna, menyelanggara dan
menyelesaikan sesuatu perkara. Jaafar Muhammad di dalam bukunya:
Pengurusan: Proses pengagihan input (sumber ekonomi
dan kraftangan) organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian,
pergerakan dan pengawalan untuk tujuan output (perkhidmatan yang diperlukan oleh
pelanggan supaya objektif organisasi tercapai)
Input-jurulatih
Output-murid
Pelanggan-murid
SEKOLAH
Input
Output
Barangan
Murid yang ikut aktiviti
Tenaga jurulatih
Peralatan
Kemudahan-kemudahan lain
Kemahiran-kemahiran yang perlu ada pada pemimpin
PERSATUAN & KELAB.
merancang
mengatur strategi
menyelia
melaksana, mengarah
memotivasi
perhubungan manusia-contact dengan orang lain
membuat penilaian-untuk mencari ahli yang terbaik
membuat maklumbalas-laporan aktiviti
Langkah-langkah untuk menjayakan PERSATUAN DAN
KELAB di sekolah
melantik pegawai
surat perkeliling dan dasar
penyusunan struktur organisasi Persatuan dan Kelab
perancangan lima tahun (blue print)
Strategi Pelaksanaan PERSATUAN DAN KELAB di sekolah
1. Melibatkan semua murid secara aktif (individu
dan kumpulan) daripada aktiviti khidmat sekolah dan pelbagai lagi.
2. Merancang gerak kerja kokurikulum dengan teliti
dan menggunakan "management by objective".
3. Mencatat semua gerak kerja dan kemajuan yang
dicapai dan dijalankan.
4. Memberi penghargaan kepada murid yang terlibat
seperti hadiah, sijil, umumkan diperhimpunan , majlis penyampaian sijil dan
sebagainya.
5. Tubuh jawatankuasa bimbingan pelajar sekolah.
6. Melibatkan PIBG, penduduk setempat,
agensi-agensi luar, sebagai memberi sokongan, latihan dan kewangan.
7. Memperuntukkan kewangan kepada setiap persatuan
berdasarkan aktiviti.
8. Berusaha mendapatkan peralatan (beli atau
sumbangan)
9. Mewujudkan sistem rumah sukan.
10. Aktiviti yang boleh diikuti semua seperti
perkhemahan, walkathon dan lain-lain.
11. Menghantar guru mengikuti latihan kursus dalam
kokurikulum, mengikut bidang dan jenis.
12. Mengadakan pertandingan antara darjah,
persatuan dan sebagainya. Pengelolaan Pelaksanaan PERSATUAN DAN KELAB Di
Sekolah
1. Peranan Jawatankuasa persatuan dan kelab di
Sekolah
2. Fahami jenis panduan persatuan dan kelab -
selaras semua sekolah dan dasar pendidikan negara.
3. Mesyuarat pengagihan tugas dan penyelaras
aktiviti.
4. Pengurusan peralatan kokurikulum dengan baik -
simpan dan tadbir.
5. Sediakan jadual waktu.
6. Lebih berkesan jika mengikut kelompok.
7. Isnin - Biru dan Merah
8. Selasa - Kuning dan Hijau .
9. Kedatangan murid dan pelajar direkodkan.
10. Laporan bertulis.
11. Sistem penilaian dan pengiktirafan.
PELAPORAN AKTIVITI DAN KEDATANGAN
Buku Catatan
Borang Khusus
Maklumat yang perlu dicatat :
- Nama Persatuan
- Tarikh/masa perjumpaan
- Jumlah kedatangan pelajar
- Nama guru penasihat yang hadir
- Nama aktiviti yang telah dilaksanakan
- Maklumat-maklumat umum
PERANCANGAN DAN PENGENDALIAN AKTIVITI
Perancangan
1. merancang
2. merangka
3. menyusun
4. menyelaras
Pengendalian
1. mentadbir
2. mengurus
3. mengawal
4. aktiviti yang dirancang
Jawatankuasa perlaksanaan perlu membuat perancangan
aktiviti.
Sesuatu aktiviti yang dirancang perlu ada:
- matlamat
- pengagihan tugas
- tindakan yang perlu diambil
- membuat penilaian selepas aktiviti
Jawatankuasa juga perlu membuat kertas kerja
Perkara-perkara yang perlu ada dalam kertas kerja:
1. Pendahuluan
2. Objektif
3. Tema
4. Tempat
5. Tarikh dan tempoh
6. Penyertaan
7. Bayaran
8. Jawatankuasa kerja
9. Jawatankuasa kecil
10. Perbelanjaan
11. Pendapatan/sumber kewangan
12. Penutup
13. Lampiran(surat yang berkaitan, cadangan
aktiviti, surat kebenaran)
Penilaian Program
- untuk mendapat maklumbalas dan pandangan
- sebagai panduan meningkatkan aktiviti masa
hadapan
Laporan
- dibuat oleh setiausaha
- laporan menyeluruh dari segala aspek.
Comments
Post a Comment